HASTA HAKLARI
SAĞLIK HİZMETLERİNDEN FAYDALANMA
- Sağlık hizmetlerinden adalet ve hakkaniyete uygun olarak ayırım görmeden faydalanma,
- Bilgi isteme hakkı (hangi sağlık kuruluşlarından hangi hizmeti ne şartlarda alabileceği),
- Sağlık kuruluşunu seçme ve değiştirme (tabi olduğu mevzuatın usul, şart ve sevk zincirine uygun olarak),
- Sağlık hizmeti verecek olan personeli tanıma seçme ve değiştirme (mevzuat ile belirlenmiş usullere göre ve belirlenmiş bir ücret farkı varsa hasta tarafından karşılanmak şartı ile olacaktır), Öncelik sırasının belirlenmesini isteme (öncelik sırası belirlenme mevzuat hükümlerince uygulanır),
- Modern tıbbi bilgi teknolojiye uygun teşhis tedavi ve bakım isteme,
- Hastanın durumunun gerektirdiği tıbbi özenin gösterilmesi.
SAĞLIK DURUMU İLE İLGİLİ BİLGİ ALMA
- Genel olarak bilgi isteme (sağlık durumu, kendisine uygulanacak işlemler,bunların muhtemel sakıncaları,reddetme durumunda ortaya çıkabilecek muhtemel fayda ve riskler, kullanılacak olan ilaçların önemli özellikleri, hastalığın seyri),
- Kendisi ile ilgili tıbbi kayıt, rapor ve dokümana ulaşma, bir suretini isteme ve kayıtların düzeltilmesini isteme,
- Kendisine, ailesine veya yakınlarına bilgi verilmemesini talep etme.
HASTA HAKLARININ KORUNMASI
- Mahremiyetine saygı gösterilmesi, (kimliğinin, tetkik sonuçlarının, teşhisinin, ziyaretçilerinin, tedavi giderleri ve ödenme şeklinin gizli kalması, muayene sırasında ilgisi olmayan kişilerin bulunmaması),
- Ölüm olayı mahremiyetin bozulması hakkını vermez,
- Bilgilerin gizli tutulması (hizmetin verilmesi sırasında edinilen bilgiler kanunla izin verilen haller dışında hiçbir şekilde açıklanamaz).
TIBBİ MÜDAHALEDE HASTANIN RIZASI
- Karar verme yeterliliği olmayan hastayla ilgili işlemler yasal velisi ile yürütülür (kendisinin de bilgilendirilmesine çalışılır). Acil durumlarda yasal temsilci reddetse bile tibben doğru olan yapılır.
- Acil olmayan durumlarda yasal temsilcinin hasta aleyhine olan kararı için hekim hukuka başvurabilir. Acil hallerde ve bilinç kapalı olduğunda hekim hastanın onayını varsayarak gerekli işlemi yapar.
AYDINLATILMIŞ RIZA
- Tıbbi girişimler öncesi bilgilendirilme ve onay alma.
- Tedaviyi reddetme ve durdurma hakkı (olumsuz sonuçların sorumluluğunu üzerine almak ve belgelemek kaydıyla). Bu hakkın kullanılması hastanın sağlık kuruluşuna tekrar başvurusunda hasta aleyhine kullanılamaz.
- On sekiz yaşından küçüklerden ve mümeyyiz olmayanlardan organ ve doku alınamaz. Kısırlaştırma ve gebeliğin sonlandırılması hallerinde hastanın rızası (evli ise eşinin de rızası gereklidir).
TIBBİ ARAŞTIRMALARDA RIZA
- Hiç kimse; Sağlık Bakanlığının izni ve kendi rızası olmadan tecrübe, araştırma veya eğitim amaçlı tıbbi girişim konusu yapılamaz.
- Tıbbi araştırmalardan beklenen fayda araştırmaya razı olan gönüllünün hayatından üstün tutulamaz.
- Gönüllü, araştırmanın herhangi bir aşamasında rızasını geri alabilir.
DİĞER HAKLARI
- Güvenlik içinde hizmet alma,
- Dini vecibeleri yerine getirebilme, (hastaların kuruluşun imkânları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakları vardır),
- Sağlık kurumunca belirlenen kurallara uygun olarak ziyaret edilme ve refakatçi bulundurma,
- Müracaat, şikayet ve dava açma hakkı (haklarının ihlali hâlinde, mevzuat çerçevesinde her türlü müracaat, şikâyet ve dava hakkını kullanma imkânları vardır).
HASTA SORUMLULUKLARI
GENEL SORUMLULUKLAR
- Kişiler kendi sağlıklarına dikkat etmek için elinden geleni yapmalıdır. Sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır. Ad, soyad, adres, telefon, gibi temel bilgilerin değişmesi durumunda kurumu bilgilendirmelidir.
- Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.
SAĞLIK ÇALIŞANLARINI BİLGİLENDİRMEK
HASTA veya HASTA YAKINI;
- Yakınmaları daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri tam ve eksiksiz vermelidir.
HASTANE KURALLARINA UYMA
HASTA veya HASTA YAKINI;
- Başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
- Tedavi, bakım rehabilitasyon süresince sağlık çalışanlarıyla işbirliği içinde olmalıdır.
- Hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.
- Hastane malzemelerine verdiği zararı karşılamak zorundadır.
TEDAVİSİYLE İLE İLGİLİ ÖNERİLERE UYM?
HASTA veya HASTA YAKINI;
- Tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli, anlayamadığını sormalıdır.
- Tedavi ve izlem sürecinde karşılaştıkları beklenmedik gelişmeleri hastanın bakımından sorumlu kişilere bildirmelidir.
- Doktorunca uygun görülmeyen ve tedavi planında bulunmayan herhangi bir ilacın verilmesini ya da uygulama yapılmasını talep etmemelidir.
- Uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan sorumludur.
Broşür